Junior Univerzita - třetí část

30.06.2019
30. 6. - 6. 7. 2019

Se začátkem prázdnin nám pokračuje studium na Junior Univerzitě. Odjez z Jihlavy se stal velkým dramatem. Odjezd je naplánován na 7:00 hod, všichni jsme na místě, ale.... Už při příjezdu na místo srazu nám bylo jasné, že je něco špatně. Kolem autobusu, který pro nás jezdí přímo z Hasičské školy z Jánských Koupelí, pobíhají tři chlapy a vypadají dost nešťastně. Předstupuje před nás vychovatelka, která nám dělá doprovod a vysvětluje, že tenhle autobus nikam určitě nepojede. Při včerejším večerním příjezdu se porouchal a součástku za 150 Kč už na naši stařičkou Karosu nemohou sehnat. Rozjíždí se maraton telefonních spojení, aby se sehnala náhradní doprava.

Narychlo nám organizují prohlídku hasičské stanice zde v Jihlavě. Po dvou hodinách nastupujeme do evakuačního autobusu, který je pro náš kraj Vysočina zaparkován v Kamenici nad Lipou a konečně, se vydáváme na cestu.

Po dalších čtyřech hodinách se dostáváme na místo.

Po celý týden, který zde trávíme je pro nás připraven velmi pestrý program. Vezmu to pěkně po pořádku.

Po nedělním opožděném obědě je pro nás na programu připraveno koupání v řece Moravici. Doma jsme museli vyplnit, zda jsme plavci, ale tady by se utopilo jen batole. To by ale do takhle ledový vody určitě nepustili. Nás to ale příjemně ochladilo. Večer už sedíme v učebně a je pro nás připraveno téma "Hasební prostředky".

V pondělí hned ráno míříme na výlet do Velkého světa techniky, který je vybudován v Ostravě Vítkovicích. Zde si vyzkoušíme různé pokusy, navštívíme vesmír, vyrobíme si lžičku z oceli, v 3D kinu shlédneme pořad o oceánech a co bylo úplně nejlepší, a já tam vlezl 2x, je gyroskop. Po návratu už si jen hrajeme a soutěžíme.

V úterý se scházíme v učebně a probíráme nebezpečné látky. Odpoledne se po skupinách točíme na stanovištích se zdravovědou, doučujeme se nebezpečné látky, sjíždíme Moravici na raftech a nejlepší stanoviště je polygon - místnosti bez světla, kde hasiči trénují záchranu osob z hořící budovy. Navečer si dáme běhací soutěž jednotlivců. Večer si na dobrou noc promítáme film.

Ve středu nás čeká můj vysněný výlet. Jedeme do Ostravy na VŠB - TU. Jeden z rektorů nás provází jednotlivými fakultami a my máme možnost se ptát na to, co nás zajímá. V jedné z poslucháren je pro nás připravena přednáška o tom, jak probíhá přenos dat na sociálních sítí. A i tady máme možnost se ptát. Na chodbách mají studenti postavenou laser game a tu si taky s nadšením zahrajeme. Ještě se přesuneme na Centrální požární stanici Zábřeh, kde si prohlédneme jejich techniku a dispečink. Po návratu si v klubovně zahrajeme hry. I noční hra je pro nás připravená. Vždy jde o to, zvládnou cestu, ale na nás cestou čekalo vyplňování testů.

Ve čtvrtek už jsme zase v učebně, tentokrát s požární bezpečností staveb. Odpoledne jdeme do přírody a najednou jde do tuhého. Havarovaný autobus a křik a sténání. Rychle jdeme všichni do akce. Někdo je v bezvědomí, někdo má zlomené obě nohy, jiný je v šoku, další mladík je zfetovaný, hystericky tu řve žena. Všechny se snažíme ošetřit, jak nejlépe umíme a dostat je z autobusu včas. Po předání rychlé záchranné službě jsme našimi vedoucími a vychovateli pochváleni. Figuranti konstatovali, že by se nebáli, pokud bychom je měli ošetřit my. Odměnou nám je večerní opékání buřtů a další promítání filmu.

V pátek už je dopoledne bez učení. Vyrážíme na pěší výlet do okolí Jánských Koupelí. Odpoledne si dáme další braňák, kde ověřujeme to, co jsme se za celou dobu univerzity naučili. Než vše spočítají a vyhodnotí je na řadě balení a úklid. Už zítra nám to končí. Večer probíhá vyhodnocení všech soutěží jednotlivců za celý týden. Nevedl jsme si vůbec špatně. Výhry a dárky jsou super.

V sobotu po snídani naložíme tašky do zjednaného autobusu. Do stařičké hasičské Karosy, která se do Jánek vrátila po své ose nás nepustí. Mají obavu, zda by nás bezpečně dovezla na naší Vysočinu. Těsně před obědem se před námi objevuje HZS Jihlava, která je obklopená nedočkavými rodiči. Vyložím tašku z autobusu, rozloučím se s kamarády, a i já mířím k autu, abych se po týdnu vyspal ve své posteli.

Ještě musím dodat, že někteří, co s námi v lednu začali to vzdali a tento projekt nedokončí.

A taky do konce prázdnin musím napsat seminární práci na téma: Co se mi líbilo - nelíbilo na Junior Univerzitě nebo Požární ochrana.